Rowerem po Warszawie

Warszawa dysponuje około 500 kilometrów ścieżek rowerowych, które umożliwiają swobodne i co ważne bezpieczne przemieszczanie się po nich na dwóch kółkach. Podczas wizyty pod koniec czerwca w stolicy Polski spędziliśmy blisko 6 godzin na rowerach, by zaczerpnąć ciekawe rozwiązania i „przenieść” je na leszczyńskie ulice.

 


Transport na dwóch kółkach

Gdy wyjeżdża się rowerem na warszawskie ulice pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy jest rozdzielony ruch rowerów od pieszych oraz zastosowana bitumiczna nawierzchnia na ścieżkach – również w rejonie skrzyżowań. Oprócz komfortu rowerzystów taka nawierzchnia fizycznie oddziela pieszych od rowerzystów. Z kolei chodniki często są wykonane z płyt chodnikowych, co przekłada się na estetykę (w porównaniu do brzydkiej kostki brukowej). Dodatkowo obie ciągi są rozdzielone drobnym brukiem, dzięki czemu odczuwalna jest szczególnie dla osób niewidomych, czasem gazonami a przy szerszych traktach niską zielenią.

Dodać należy, że przystanki autobusowe są fizycznie oddzielone od dróg rowerowych barierkami, dzięki czemu piesi nie wpadają „pod koła” rowerów. Z powodzeniem oprócz dróg dla rowerów stosowane są pasy ruchu dla rowerów, kontrapasy, „sierżanty”, śluzy czy sygnalizacja dla rowerzystów (jeszcze niedostosowana do aktualnych przepisów) oraz przejścia dla pieszych na drogach dla rowerów.

 

Rower publiczny

Operatorem systemu rowerów publicznych w Warszawie jest firma Nextbike, która działa również w 25 innych polskich miastach, w tym w Poznaniu i Wrocławiu. Warszawski Rower Publiczny „Veturilo” składa się z blisko 5 tysięcy rowerów i 337 stacji. Ze systemu można korzystać przez aplikację mobilną dostępną na smartfona (podając nr roweru lub zeskanować QR i kliknąć „wypożycz”) a także z automatów usytuowanych przy każdej ze stacji (podając nr telefonu, indywidualny kod przypisany do każdego użytkownika oraz nr roweru). Po każdej z tych czynności wystarczy wyciągnąć wybrany rower ze specjalnego stojaka wyposażonego w zamek elektromagnetyczny i wyruszyć w drogę.

„Veturilo” jest bardzo konkurencyjny do pozostałych środków transportu. Przykładowo za 20-minutowy bilet na autobus/tramwaj/metro należy zapłacić 3,40 zł. Z kolei za korzystanie z roweru publicznego pobierana jest następująca opłata – 1 zł do godziny, 3 zł za drugą godzinę, 5 zł za trzecią godzinę, 7 zł za czwartą i kolejną godzinę, natomiast jazda do 20 minut jest darmowa. Co ciekawe mierzony czas wypożyczenia jednośladu można resetować poprzez odstawienie roweru do dowolnej stacji i wybranie kolejnego.

 

Warte zapożyczenia

Rozwiązaniami nie występujące w Lesznie, a które można zaczerpnąć z Warszawy jest tymczasowe oznakowanie informujących o wyznaczonym objeździe w związku z zamknięciem ciągu rowerowego. Pod uwagę zasługuje także grubowarstwowe oznakowanie na ulicach oraz drogach dla rowerów przejść dla pieszych, dzięki czemu eliminuje się możliwość poślizgnięcia się i wywrócenia na śliskiej farbie przy panujących niskich temperaturach. Warto zwrócić uwagę na sposób łączenia ścieżek z przejazdami dla rowerów – chodnik jest łagodnie przechylony ku jezdni, stosowane są krawężniki tzw. wtopione eliminujące uskok czy wymagający małych nakładów finansowych ścięta jest kostka brukowa.

Z innej strony

W oddalonej o 300 kilometrów Warszawie panuje inna mentalność. Uwagę zwraca „miejska” kultura i życzliwość. Podczas kilkudniowego pobytu korzystając z różnego rodzaju środków transportu miejskiego zaobserwowaliśmy, że piesi nie wchodzą na część przeznaczoną dla rowerzystów (i na odwrót), a kierowcy samochodów przepuszczają pieszych i rowerzystów - nierzadko w miejscach, gdzie nie są do tego zobligowani. Warszawa charakteryzuje się długimi ulicami, z pomocą przychodzi jednak metro, tramwaje oraz autobusy w których bez opłaty można przewozić rowerowy, ale również bagaż.

 

Przewodnik

Przemieszczając się po Warszawie warto zaopatrzyć się w Mapę Rowerową Warszawy, co bardzo ułatwia planowanie podróży i jazdę do wybranego celu. Mapa dostępna jest za darmo w stołecznych Informacjach Turystycznych oraz na stronie internetowej miasta.

 

Fotorelacja

 

Facebook @RoweroweLeszno

Instagram @rowerowe_leszno.pl

Twitter @RoweroweLeszno

Informacja

Informujemy, iż z dniem 15 maja 2013 roku "Portal rowerowy regionu Leszczyńskiego Rowerowe-Leszno.pl" ukazujący się w formie elektronicznej pod adresem internetowym www.rowerowe-leszno.pl postanowieniem Sądu Okręgowego w Poznaniu Wydział I Cywilny, został wpisany do Rejestru Dzienników i Czasopism pod numerem RPR 3107.

Redakcja portalu

  • Redaktor naczelny, wydawca: Patryk Moryson
  • Współpraca: Mateusz Kalitka
  • Kontakt z redakcją: roweroweleszno@gmail.com

 

Pogoda na rower