Rowerem po Poznaniu

Na przełomie lipca i sierpnia zwiedziliśmy Poznań na dwóch kółkach. Zachęcamy do zapoznania się z rozwijającą się komunikacją rowerową w stolicy wielkopolski.

 

 

 

 


Transport na dwóch kółkach

Miasto Poznań realizuje program zrównoważonego transportu polegającego na wprowadzeniu strefy uspokojonego ruchu wokół Starego Miasta. Jej celem jest stanie się centrum miasta bardziej bezpiecznego, ładniejszego i przyjaźniejszego dla mieszkańców i turystów. Wprowadzenie „Tempo 30” w Poznaniu polega na polepszeniu ruchu pieszego, wprowadzeniu udogodnień dla rowerzystów, wygospodarowaniu parkingów dla autokarów, wprowadzeniu skrzyżowań równorzędnych i likwidację sygnalizacji świetlnych.

Poznań stawia na rowery

Co oznacza w praktyce prowadzenie „Tempo 30” na poznańskich ulicach? Oprócz spowolnienia ruchu pojazdów i zmianę  skrzyżowań z ustalonym pierwszeństwem przejazdu na równorzędne to wprowadzenie kontrapasów, kontraruchu, pasów ruchu dla rowerów, śluz rowerowych, montaż stojaków rowerowych, dopuszczenie rowerzystów do jazdy w innym kierunku niż pozostałe pojazdu i wprowadzenie elementów optycznie zwężających ulicę, które działają niepewnie dla kierowców chcących przekraczać dopuszczalną prędkość. Przykładem jest powyższe zdjęcie, które zostało wykonane na Placu Wolności,

Wartostrada

Projektem zwany Wartostradą nazywany jest układ ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż rzeki Warty realizowany etapami od 2011 roku. Założeniem projektu jest umożliwienie uprawiania sportów i poprawa atrakcyjności terenów nadwarciańskich. Docelowo ma powstać około 10 kilometrów traktu w strefie śródmiejskiej po obu stronach rzeki.

 

Rower miejski

Operatorem systemu rowerów publicznych w Poznaniu jest firma Nextbike, która działa również w 25 innych polskich miastach jak Warszawa czy Wrocław. Poznański Rower Publiczny składa się z 963 rowerów i 88 stacji. W ciągu roku ilość stacji podwojono a jego popularność wzrosła aż czterokrotnie. Ze systemu można korzystać przez aplikację mobilną dostępną na smartfona (podając nr roweru lub zeskanować QR i kliknąć „wypożycz”) a także z automatów usytuowanych przy każdej ze stacji (podając nr telefonu, indywidualny kod przypisany do każdego użytkownika oraz nr roweru). Po każdej z tych czynności wystarczy wyciągnąć wybrany rower ze specjalnego stojaka wyposażonego w zamek elektromagnetyczny i wyruszyć w drogę. Dodajmy, że mierzony czas wypożyczenia jednośladu można resetować poprzez odstawienie roweru do dowolnej stacji i wybranie kolejnego pojazdu.

Za korzystanie z PRM pobierana jest następująca opłata – 2 zł do godziny, 4 zł za kolejne godziny, natomiast jazda do 20 minut jest darmowa. Dodatkowo użytkownicy karty miejskiej „PEKA” mogą liczyć na zniżki.

 

Fotorelacja

 

Facebook @RoweroweLeszno

Instagram @rowerowe_leszno.pl

Twitter @RoweroweLeszno

Informacja

Informujemy, iż z dniem 15 maja 2013 roku "Portal rowerowy regionu Leszczyńskiego Rowerowe-Leszno.pl" ukazujący się w formie elektronicznej pod adresem internetowym www.rowerowe-leszno.pl postanowieniem Sądu Okręgowego w Poznaniu Wydział I Cywilny, został wpisany do Rejestru Dzienników i Czasopism pod numerem RPR 3107.

Redakcja portalu

 

Pogoda na rower