Wielkopolski Rower Publiczny

28 lipca gościliśmy w Poznaniu na spotkaniu poświęconemu rozwojowi transportu publicznego w województwie wielkopolskim, w tym systemowi wypożyczalni rowerów publicznych, które obejmuje także Leszno. Wydarzenie zorganizowało Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski.

Wizję, koncepcję i korzyści z realizacji projektu przedstawił Adam Michalewicz z firmy LARQ S.A, która zarządza spółką NextBike Polska - największego w kraju dostawcą i operatorem miejskich systemów rowerowych. NextBike aktualnie funkcjonuje w 25 miastach, począwszy od Warszawy, Poznania, Wrocławia i Łódź po mniejsze jak Legnica, Stalowa Wola, Kalisz czy Kędzierzyn Koźle. Na terenie kraju do dyspozycji jest prawie 11 tysięcy rowerów i blisko 950 stacji.

Stacje są dostępnie przez całą dobę, ustawione w węzłowych miejscach jak stacje kolei, miejsca zakupów czy atrakcji turystycznych. Zarejestrowani użytkownicy samodzielnie wypożyczają rower w dowolnej stacji, odbywają podróż i zwracają go w innej stacji w miejscu docelowym. Dzięki jednemu operatorowi użytkownicy NextBike mogą bez problemy wypożyczyć rower w dowolnej miejscowości, gdzie działa system.

Bez wątpienia od kilku lat w Polsce trwa rowerowy boom. Potwierdzeniem tych słów są statystyki operatora, które wskazują, że w ciągu trzech lat potroiła się ilość użytkowników, a ilość wypożyczeń wzrosła o 600 % (dane na koniec 2016 roku). Oprócz atutu, jakim jest sam w sobie NextBike, czyli polepszenie komunikacji rowerowej w miastach, wizją projektu jest utworzenie regionalnych wypożyczalni rowerów do stworzenie oferty turystycznej i umożliwienie użytkownikom odrywania regionalnych atrakcji na dwóch kółkach, ale także przy wykorzystaniu kolei.

Projekt Wielkopolskiego Roweru Publicznego zakłada realizację w trzech etapach. Pierwszy obejmuje Poznań i Aglomerację Poznańską, drugi miasta wzdłuż tras kolei wielkopolskich a trzeci pozostałe miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Z założenia jego realizacja miałaby być współfinansowana przez lokalne samorządy oraz w ramach projektów z dofinansowaniem Unii Europejskiej.

Podczas spotkania zaznaczono o integracji z transportem zbiorowym, w tym przypadku mowa o Kolejach Wielkopolskich należącej w całości do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. W jej zasięgu jest ponad pół miniona mieszkańców, nie licząc Poznania. Głównymi wartościami, jakie przedstawiono to rozszerzenie mobilności mieszkańców i poprawa atrakcyjności transportu publicznego. Jako przykład podawano projekt kolejowo-rowerowy w 5 krajach finansowany ze środków UE. Projekt o nazwie BiTiBi.eu zachęca do dojazdów na stacje kolejowe rowerami, podróż pociągiem i do ponownej przesiadki na rower.

Natomiast za przykład dobrej praktyki podawano francuskie La Loire à Vél. Tamtejsza sieć wypożyczalni rowerów obsługiwanych przez lokalnych partnerów składa się z 800 km trasy, z której korzysta, co roku ponad 800 tysięcy rowerzystów. Dzięki zintegrowanej ofercie złożonej z 20 wypożyczalni oddalonych od siebie 30-40 kilometrów można dokonać rezerwacji rowerów, noclegów, zapewnić transport bagaży czy wykupić pakiety wycieczkowe.

Facebook @RoweroweLeszno

Instagram @rowerowe_leszno.pl

Twitter @RoweroweLeszno

Informacja

Informujemy, iż z dniem 15 maja 2013 roku "Portal rowerowy regionu Leszczyńskiego Rowerowe-Leszno.pl" ukazujący się w formie elektronicznej pod adresem internetowym www.rowerowe-leszno.pl postanowieniem Sądu Okręgowego w Poznaniu Wydział I Cywilny, został wpisany do Rejestru Dzienników i Czasopism pod numerem RPR 3107.

Redakcja portalu

 

Pogoda na rower